Svenska | English
Prices incl. VAT | Your shoppingcart is empty!

Juridisk Reportagebyrås books are distributed
by eddy.se ab.

eddy.se ab
Box 1310
621 24 Visby
Sweden
order@bokorder.se
tel +46 498-253900
fax +46 498-249789

Etik och nyhetsjournalistik

Etik och nyhetsjournalistik
9789185333158
94 pages
2006

By Hans Månson

SEK 159

Lagar och etiska spelregler styr media, men tolkningen förändras med samhällsutvecklingen. Namn och bild publiceras i sammanhang där det tidigare varit otänkbart. Mobiltelefoner och digitalkameror har fött s.k. "snaparazzos", nyfikna privatpersoner som säljer bilder. Internet har trissat nyhetstempot tiden för eftertanke har minskat.

Hänger pressetiken med i utvecklingen? Hans Månson presenterar ett urval av texter och föredrag om nyhetsjournalistik och etik. Han aktualiserar frågan varje journalist alltid bör ställa sig själv och till intervjuoffer: Varför? Svaren är ingången till kvalitetsjournalistik. Många krönikor har han publicerat i Pressens tidning, (numera Medievärlden). Ofta är han kritisk, alltid har han en åsikt. Och rösten kommer inifrån:

Hans Månson är en av våra mest erfarna nyhetsjournalister. Han började skriva i tidningar redan i tidiga tonåren och fick sin första fasta anställning på Tidningarnas telegrambyrå. Han etablerade grävande journalistik på Svenska Dagbladet, ansvarade för Kalla fakta på TV4 de första åren, var inrikeschef på Rapport, bitr. redaktionschef på Aktuellt, redaktionschef på Norrköpings Tidningar och chefredaktör på Sydsvenskan.

2006/07 är Månson gästprofessor i praktisk journalistik på Journalisthögskolan i Göteborg. Därutöver föreläser och undervisar han i andra sammanhang.